Tegenwoordig doen steeds meer mensen hun inkopen bij webwinkels via het internet. De fysieke winkels krijgen het steeds moeilijker en hebben moeite om te overleven. Waar bedrijven vooral de fout mee ingaan is dat zij wat betreft hun marketing niet met de tijd meegaan.
Webwinkels weten dat zij hun klanten via het internet moeten vinden. Dezelfde marketingtechnieken kunnen echter ook voor fysieke winkels ingezet worden. Het doel van beide retail bedrijven is echter iets anders. Een winkel met fysieke locatie wil immers voor elkaar krijgen dat mensen naar het bedrijf toekomen.
Daar moet vervolgens de verkoop gerealiseerd worden. Het is een extra stap die je gedaan moet krijgen van klanten. De marketing voor een fysieke winkel moet daarom net iets anders aangepakt worden. Door het plaatsen van digitale schermen in de winkel kan meer omzet worden gegenereerd.
Klanten door de deur krijgen
De eerste stap in de marketing van een fysieke winkel is ervoor zorgen dat klanten door de deur komen. Dit komt neer op mensen laten weten waar je gevestigd bent en dat je producten verkoopt waar zij interesse in hebben. Hiervoor kan online marketing voor worden ingezet.
Indien je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt, dan wil je dat mensen die via het internet zoeken naar een kledingwinkel in de stad waar je gevestigd bent, de website van jouw winkel zullen vinden. Daar kunnen zij vervolgens de locatie van het bedrijf vinden en een duidelijke routebeschrijving krijgen. Tevens moeten de bezoekers van de website al enthousiast worden gemaakt voor de producten die je verkoopt.
Verkopen in de winkel realiseren
Het realiseren van verkopen in de winkel zal voor mensen die actief zijn in de retail meer vertrouwd terrein zijn. Deze marketing bestaat onder andere uit het aanbieden van kortingen, het strategisch indelen van de producten in de winkel en het plaatsen van schermen waarop producten aan geprijsd worden.
Het personeel draagt hier ook zijn steentje aan bij. Zie je iemand in de winkel naar een product zoeken, dan moeten zij vragen of ze kunnen helpen hetgeen te vinden waar de persoon naar op zoek is. Wie weet krijgen zij dan te horen dat de persoon een product op de website heeft gezien en interesse heeft om dit te kopen.